Interview with Rania Benzina. The dichotomy of the political and social emancipatory process of Tunisian women
DOI:
https://doi.org/10.35305/rp.v13i32.510Abstract
The struggle of Tunisian women since the 1980s resulted in a divide between Islamic feminism and secular feminism. Secular feminism rejects female emancipation based on religion because religion subsumes women's role in society. In contrast, Islamic feminism maintains that the fight against patriarchy should be framed within Islam because religion has provided women the elements to be subjects of law and politics. Since 2011 protests, the dichotomy between both sides has been more profound, especially after the Al-Nahda party came to power, and the reconstruction of the identity of Tunisian women has become a debate among women. Tunisian women are not only Arab or Islamic; they are also Berber, Maghrebian, and African. The interview with Rania Benzina, a member of the Tunisian Association of Democratic Women, exposes the complexity of the political framework and the struggle against the patriarchy of the women in Tunisia, as well as a vital question: what means to be a woman in Tunisia? Women's answer to this query is, therefore, a process of political redefinition.Downloads
References
Bueno, J. (2012). Las mujeres en las revueltas árabes: una voz de alarma frente a una religiosidad imperante”. Pasajes, (39), Universitat de Valencia.
BBC, Mundo, “¿Cómo Túnez se convirtió en el país más feminista del mundo árabe?” del 17 de enero de 2017 en https://www.bbc.com/mundo/noticias-internacional-38646934
Chaabani, F. (2018). La participación de la mujer tunecina en la construcción de la paz: participación relevante en la transición democrática. Revista de estudios socioeducativos, (6). Disponible en: https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/S.2.7N6/5396
Chaalala, I. & Hammami BekriI, T. (2020). Túnez: el rol de las mujeres en la construcción democrática. ¡Feminismos! Eslabones fuertes del cambio social. Disponible en: https://www.ritimo.org/Tunez-el-rol-de-las-mujeres-en-la-construccion-democratica
De Larramendi Martínez, M. (2000). Argelia, Túnez, Mauritania y Libia durante los años noventa, entre el pluralismo autoritario y el ocaso de las masas. Cuadernos de estrategia, (106).
Mahfoud - Draoui, Dorra (2018). Les femmes tunisiennes dans le travail et le mouvement syndical. Túnez: Friedrich Ebert Stiftung.
Melara Navío, A. G. (Traductor) (2004). El Noble Corán y su traducción -comentario en lengua española. Medina al Munawwara, Arabia Saudita: Ministerio de Asuntos Islámicos, 2004.
Farhat, Z. (2005). Estatuto de la mujer tunecina: conciencia de ciudadana y responsabilidad de Estado. Afkar/Ideas. Disponible en: https://www.iemed.org/observatori/arees-danalisi/arxiusadjunts/afkar/afkar_ideas_7/Estatuto_de_la_mujer_tunecina
Geisser, V. (2012). Islamofobia: ¿Una especificidad francesa en Europa? En G. Martín Muñoz y R. Grofoguel (eds.) La islamofobia a debate: la genealogía del miedo al islam y la construcción de los discursos antiislámicos. Madrid: Casa Árabe.
Grosfoguel, R. (2012). Islamofobia epistémica y ciencias sociales coloniales. En G. Martín Muñoz y R. Grofoguel (eds.) La islamofobia a debate: la genealogía del miedo al islam y la construcción de los discursos antiislámicos. Madrid: Casa Árabe.
Haddad, T. (2018). Notre Femme dans le charia et la societé. Túnez: Nirvana.
Jorge Lema, G. (2018). La revolución tunecina, una perspectiva social. Instituto Español de Estudios Estratégicos. Disponible en: http://www.ieee.es/Galerias/fichero/docs_opinion/2018/DIEEEO02-2018_Revolucion_Tunez_GloriaJorgeLema.pdf
Lacomba, J. (2000). Emergencia del islamismo en el Magreb: las raíces sociopolíticas de los movimientos islamistas, Madrid, Catarata, 224 pp,
Mahmood, S. (2001). Feminist Theory, Embodiment, and the Docile Agent: Some Reflections on the Egyptian Islamic Revival. Cultural Antrophology, 16 (2).
Mesa Delmonte, L. (2012). El pueblo quiere que caiga el régimen: protestas sociales y conflictos en África del norte y en Medio Oriente. México: El Colegio de México, Centro de Estudios de Asia y África.
Mohanty Talpade, C. (2008). Bajo los ojos de occidente. Academia feminista y discurso colonial. En L. Suárez Navaz y A. Hernández (edit.) Descolonizando el Feminismo: Teorías y Prácticas desde los Márgenes. Madrid: Editorial Cátedra.
Montoro, R. (1992). La mujer tunecina en busca de un papel social: la obra literaria de Arūsiyya al-Nālūtī, Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos. Sección Árabe-Islam, (41). Disponible en: http://cort.as/-8oYX
Ortega Fuentes, A. (2015). El movimiento sindical en Túnez y en Egipto: colaboración, disidencia y renovación (Tesis Doctoral inédita). Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Filosofía y Letras, Departamento de Estudios Árabes e Islámicos y Estudios Orientales. Disponible en: https://repositorio.uam.es/bitstream/handle/10486/669590/ortega_fuentes_alejandra.pdf?sequence=1
Proyecto de la Constitución tunecina de 2014 en español en https://www.constituteproject.org/constitution/Tunisia_2014.pdf?lang=es
Ramírez, A. (2012). Feminismos Musulmanes: historias, debates y límites. En Hernández Corrochano et al. Teoría feminista y antropología: claves analíticas. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces. Disponible en:
https://gruposhumanidades14.files.wordpress.com/2014/10/c3a1ngeles-ramc3adrez-feminismos-musulmanes_historia-debates-y-lc3admites.pdf
Ruiz-Almodóvar, C. (1995). El Código Tunecino de Estatuto Personal, Miscelánea de Estudios Árabes y Hebraicos, Sección Árabe-Islam, (44).
Salem, S. (2014). Feminismo islámico, interseccionalidad y decolonialidad. Tabula Rasa, (21), Universidad Colegio Mayor de Condinamarca, Colombia.
Shohat, E. & Stam, R. (1994). Multiculturalismo, cine y medios de comunicación: crítica al pensamiento eurocéntrico. Buenos Aires: Paidós.
Todd, E. (2003). Después del Imperio, ensayo sobre la descomposición del sistema norteamericano. Madrid: FOCA.
Western, W.; Galindo, A. & Sánchez, I, (2014). Voces, tramas y trayectorias: las protestas populares en Medio Oriente y Norte de África. Monterrey: Universidad Autónoma de Nuevo León y Universidad de Monterrey.
Western, W. & Galindo, A. (2018). Voces, tramas y trayectorias: transiciones críticas en el Medio Oriente y Norte de África. Monterrey: Universidad Autónoma de Nuevo León y Universidad de Monterrey.
Yacoubi, I. (2016). Sovereignity From Below: State Feminism and Politics of Women against Women in Tunisia. The Arab Studies Journal, 24 (1).
Youssef, O. (2007). Le Coran au risque de la Psychoanalyse. Francia: Alba Michel.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access).