Escribir como se teje: Representaciones de la guerra en el teatro femenino de fin de siglo (Acosta de Samper, Freire de Jaimes y López de Aramburu)

Authors

  • Mariana Libertad Suárez Pontificia Universidad Católica del Perú (Perú)

DOI:

https://doi.org/10.35305/rp.v14i36.675

Abstract

This article analyzes the dialogue established by three Latin American plays published between 1878 and 1885 with the dominant sentimental regime: María de Vellido [sic], by Carolina Freire de Jaimes (1878); Las víctimas de la guerra, by Soledad Acosta de Samper (1884); and María o el despotismo, by the Lina López de Aramburú (1885). The article contrasts the assessment made by each of these intellectuals on the war and on the place that women occupy in these processes; In the same way, the tensions between their discursive proposals and the situation in which each of their countries found themselves at the time of the publication of the texts are reviewed. This will show how dramaturgy functioned as an ideal platform to escape from certain prescriptions of the Latin American literary field at the end of the century, in which the figure of the female author was not fully assumed as a possibility of existence for women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta de Samper, S. (1884). Víctimas de la guerra. La familia (8), p.p. 450-475.

Arcos, C. (2009) Musas del hogar y la fe: la escritura pública de Rosario Orrego de Uribe. Revista Chilena de Literatura (74), pp. 5-28.

Ahmed, S. (2015). Política cultural de las emociones. México DF: Universidad Nacional Autónoma de México- PUEG.

Azparren Giménez, L. (2019). Panorama del teatro venezolano en el siglo XIX. Trópico absoluto, Berlín, 14/10/2019. https://tropicoabsoluto.com/2019/10/14/panorama-del-teatro-venezolano-en-el-siglo-xix-ii/

Bermúdez, N. (2008). Las fiestas centenarias de Bolívar y Urdaneta (1883- 1888). Tzintzun. Revista estudios históricos (48), pp. 149-178.

Escala Araníbar, M.C. (2015). El ángel del hogar y el ángel de la guerra. El discurso patriótico maternal de Carolina Freyre de Jaimes y su afirmación nacionalista desde el diario La Patria, ad portas de la Ocupación de Lima (1844‐1880) (Tesis de Licenciatura). Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Freire de Jaimes, C. (1873) Andrea Bellido (la heroína de Huamanga). Episodio de la guerra de independencia. Revista de Lima (I), pp. 545-551.

Freire de Jaimes, C. (1878). María de Vellido. Tacna: imprenta de la Revista Sur.

Grau-Llevería, E. (2020). Artista: imagen, concepto y políticas de género. En L.A. Morales Pino, E. Grau-Llevería & F. Villegas Torres (eds.) Arte, artista y campo artístico. Lima: Universidad Nacional de San Marcos.

Méndez Rivera, L. (2021). Entre venturas y propósitos. Una mirada a la familia ideal para una nación ideal desde el lente de Soledad Acosta de Samper (1878-1888). (Tesis de Maestría). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Miller, N. (1988). Arachnologies: The Woman, the Text and the Critic. En Subject to Change: Reading feminist Writing. Nueva York: Columbia University Press.

Morales Pino, A. y Grau-Llevería, E. (2020). Introducción. En L.A. Morales Pino, E. Grau-Llevería & F. Villegas Torres (eds.) Arte, artista y campo artístico. Lima: Universidad Nacional de San Marcos.

Orrego, R. (2003). Rosario Orrego (1831-1879). Obra Completa. Copiapó: La Cáfila.

Prada Prada, J. (2017). Teatro colombiano en el siglo XX. Tejido de representaciones simbólicas en la construcción de un teatro nacional. (Tesis de maestría). Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Rosenwein, B. (2005). Worrying about Emotions in History. The American Historical Review (107), pp. 821-845.

Tauzin Castellanos, I. (1998). El teatro en Lima entre 1883 y 1889. En Théâtre, public, société. Perpignan: Presses universitaires de Perpignan.

Disponible en: http://books.openedition.org/pupvd/24819.

Vera Gajardo, A. (2016). La superioridad moral de la mujer. Sobre la norma racializada de la femineidad en Chile. Historia y política (36), pp. 211-240.

Zulima (pseudónimo de Lina López de Aramburú). (1885). María o el despotismo. Caracas: Imprenta nacional.

Published

2022-08-25

How to Cite

Suárez , M. L. . (2022). Escribir como se teje: Representaciones de la guerra en el teatro femenino de fin de siglo (Acosta de Samper, Freire de Jaimes y López de Aramburu). Revista Paginas, 14(36). https://doi.org/10.35305/rp.v14i36.675