Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983)

Authors

  • Ramiro Alejandro Manduca Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Universidad de Buenos Aires (Argentina)
  • Eugenio Schcolnicov Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Instituto de Artes del Espectáculo, Universidad de Buenos Aires (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.35305/rp.v16i42.899

Abstract

In recent years, research on the last Argentine military dictatorship has emphasized what, from a Foucauldian perspective, can be called the "productive dimension of power" (Risler, 2018). In these approaches, cultural policies acquire a singular relevance, since they allow us to visualize in the strategy of the Armed Forces the central place occupied by the bid to build consensus and win the support of the population. In this paper, we seek to contribute to these lines of research by analyzing the management of the two main official theaters located in the city of Buenos Aires during the dictatorial period: the Teatro Nacional Cervantes (TNC), headed by Rodolfo Graziano, and the Teatro Municipal General San Martín (TMGSM), headed by Kive Staiff. In both cases, we are interested in thinking about the ways in which these administrations strengthened, tensed or produced an ambiguous dynamic with respect to the central premises of the military regime's cultural policies. In what refers to the regional integration plans, to the legitimization of specific dramatic poetics and to the forms of diffusion of their productions in the different political moments of the 1976-1983 period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arlt. M. (2002). El teatro Nacional Cervantes, en Pellettieri (Dir.) Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1983), Buenos Aires, Galerna.

Avellaneda, A. (1986). Censura, autoritarismo y cultura: Argentina 1960-1983. Buenos Aires: CEAL.

Canelo, P. (2008). El Proceso en su laberinto. La interna militar de Videla a Bignone. Buenos Aires: Prometeo.

Cristiá, M. (2021). AIDA. Una historia de solidaridad artística transnacional (1979/1985). Buenos Aires: Imago Mundi.

de Diego, J. L. (2003). Campo intelectual y campo literario en la Argentina (1970-1986). [Tesis de doctorado], Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación.

Dubatti, J. (2013). Cien años de teatro argentino: desde 1910 a nuestros días, Buenos Aires: Biblos.

Fernández Barrio, F. y González Tizón, R. (2020). De la ESMA a Francia: hacia una reconstrucción histórica del Centro Piloto de París, en Folia Histórica del Nordeste, 38, 99-134.

Franco, M. (2002). La “campaña antiargentina”: la prensa, el discurso militar y la construcción de consenso”, en Casali de Babot, J.; Grillo, M. V. (eds.), Derecha, fascismo y antifascismo en Europa y Argentina. Tucumán: Universidad de Tucumán, pp.195-225.

García Canclini, N. (1987). Políticas culturales y crisis de desarrollo: un balance latinoamericano, en García Canclini, N. (ed.), Políticas culturales en América Latina. México: Grijalbo. Pp. 13-61.

Graziano A. (2021). Rodolfo Graziano: un obrero del teatro. Buenos Aires: Inteatro.

Invernizzi, H. y Gociol, J. (2002). Un golpe a los libros. Represión a la cultura durante la última dictadura militar. Buenos Aires: EUDEBA.

Iturralde, M. (2021). “El diario Clarín y la “campaña antiargentina”: la construcción de un consenso en torno a las violaciones a los derechos humanos”, en Revista Brasileira de História da Mídia (RBHM).1 (2). 105-115.

La Rocca, M y Cañada, L. (2022) “Perforando el hormigón: experimentalismo, experimentación y vanguardia en los inicios del Centro Cultural Ciudad de Buenos Aires”, en XIII Seminario Internacional Políticas de la Memoria “Memorias y Derechos Humanos”, Buenos Aires, abril 2022 (inédita).

Longoni, A y Gamarnik, C (2022). Prólogo. Además del terror, en Schenquer, L (comp) Terror y consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura. Buenos Aires: Edulp.

López Laval, H. (1995). Autoritarismo y cultura. Argentina 1976- 1983. Madrid: Espiral Hispano Americana.

Margiolakis, E. y de Dios, A (2022) Políticas culturales en la última dictadura argentina: el entramado discursivo en una revista oficiosa, en Schenquer, L. (comp) Terror y consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura. Buenos Aires: Edulp.

Osuna, F. (2017) 'El Ministerio de Onganía'. Un análisis de la conformación del Ministerio de Bienestar Social (1966-1970), en Anuario de la escuela de Historia (virtual) N° 11.

Pallini, V. (2007). El rol del Estado en las políticas culturales, en Noticias de Antropología y Arqueología. Buenos Aires, edición digital.

Pavis, P. (2000). El análisis de los espectáculos. Barcelona: Paidós.

Pucciarelli, A. (2004). “la patria contratista. el nuevo discurso liberal de la dictadura militar encubre una vieja práctica corporativa”, en A. Pucciarelli (coord.), Empresarios, tecnócratas y militares. La trama corporativa de la última dictadura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Risler, J. (2018) La acción psicológica. Dictadura, inteligencia y gobierno de las emociones, 1955-1981. Buenos Aires: Tinta Limón.

Rodríguez, L. G. (2015). Cultura y dictadura en Argentina (1976-1983): estado, funcionarios y políticas, Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 42 (2), pp. 299-325.

Rodríguez, L. G. (2022). “Las políticas culturales de la última dictadura y la búsqueda de apoyos entre la población”, en Schenquer, L. (comp)Terror y consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura. Buenos Aires: Edulp. Pp. 57-82.

Schcolnicov, E. (2022) Teatro Nacional Cervantes y Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar argentina (1976-1983): sistemas de repertorio y prácticas de dirección escénica, en Nuevo Mundo Mundos Nuevos [En línea], Imágenes, memorias y sonidos, Publicado el 21 febrero 2022.

Schenquer, L. y de Dios, A. (2020). “Videla en Venezuela: Participación civil y diplomacia cultural. Estrategias internacionales para refutar la “campaña antiargentina”” en América Latina Hoy, 86, pp. 41-55.

Schenquer, L. (comp) (2022). Terror y consenso. Políticas culturales y comunicacionales de la última dictadura. Buenos Aires: Edulp.

Verzero, L. (2017). Clandestinidad, oficialidad y memoria: planos y matices en las artes escénicas durante la última dictadura militar, Anagnórisis. Revista de investigación teatral, 16, 147-171.

Published

2024-08-20

How to Cite

Manduca, R. A., & Schcolnicov, E. (2024). Usos productivos de la escena oficial. Una mirada sobre las gestiones del Teatro Nacional Cervantes y del Teatro Municipal General San Martín durante la última dictadura militar (1976-1983). Revista Paginas, 16(42). https://doi.org/10.35305/rp.v16i42.899