Relaciones políticas y culturales entre América Latina y el Mundo Árabe a través del Cine del Tercer Mundo

Authors

  • Carolina Bracco Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.35305/rp.v17i44.951

Abstract

Between the 50s and the 70s both Latin America and the Arab world embarked upon projects of reconfiguration of their identities as unifiers of their respective countries. They also fraternized with each other in relation to a common ideal of autonomy and independence. In this process, the cinema thematically associated with the idea of the Third World stood as a developer, coherer and producer of images that meant to endure in the memory of the peoples. In the Arab world, such development took place in the aftermath of independence, imbued with the spirit of the Bandung Conference (1955) and the rising of a popular nationalism that vindicated the cultural and political unity of the Arab peoples. In Latin America, the so-called “New Latin American Cinema” started and proliferated in those years, inspired by the triumph of the Cuban Revolution. The aim of the article is to explore how the cultural and political relations between the two regions were built and reflected in the Third-World Cinema through new aesthetics, conceptual proposals, and mutual influences. In this context, new perceptions and performativities of gender were developed and immortalized in the productions of the time, creating new men and women on both sides of the screen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abounaddara (2015) “Abounaddara”, Agosto 2015.

Amiralay, O. (2007) “Documentary, history and memory”. Interview by Haus der Kulturen der Welt.

Buchsbaum, J. (2021) The impact of “Third Cinema in the World” [1979] CimémAction. The Journal of Cinema and Media, Volumen 62, Número 1, Primavera de 2021, pp. 57-84.

Bracco, C. (2018). Movimientos de mujeres y feminismos del mundo árabe. Descentrada, vol.2 nº1.

Bracco, C. (2019). Panorama de mujeres documentalistas árabes. Fonseca Journal of Comunication, No. 19.

Bracco, C. (2020). Estados-nación y derechos de las mujeres en el mundo árabe. Buenos Aires: CLACSO.

Bracco, C. 2020b – Entre la tierra y el honor: estrategias de resistencia de las mujeres palestinas. Estudios de Asia y África - El Colegio de México, No. 171, pp. 113-142.

Bracco, C. (2021) De Santiago a Beirut: Gritamos no sólo por gritar. LatFem, 3 de mayo de 2021.

Del Valle Dávila, I. (2014). Cámaras en trance. El Nuevo Cine Latinoamericano, un proyecto cinematográfico continental. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Denti, J. (2014) Jorge Denti remembers Palestine Another Vietnam, 1971. En: Palestine Film Foundation. The World is with us, p. 13.

Diaz, E. (1996). La ciencia y el imaginario social. Buenos Aires: Biblos, pp. 13-17

Dickinson, K. (2018). Arab Film and Video Manifestos. Forty-five Years of the Moving Image Amid Revolution. Cham: Palgrave Macmillan.

Elena, A. y Díaz López, M. (eds.) (1999). Tierra en trance. El cine latinoamericano en 100 películas. Madrid: Alianza.

Elena, A.. (2003). El cine del tercer mundo: diccionario de realizadores. Michigan: Turfan.

Fajardo, M. (2019) OjoChile, el colectivo de la comunidad audiovisual que registra para la historia la "Rebelión de Octubre”. El Mostrador. Diciembre 24, 2019.

Fanon, F. (1963). Los condenados de la tierra. Mexico: FCE.

Flores, S. (2013). El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental: Regionalismo e integración cinematográfica. Buenos Aires: Imago Mundi.

Getino, O. y Vellegia, S. (2002). El cine de las historias de la revolución. Buenos Aires: Altamira.

Guevara, E. (1965) El hombre nuevo. Mexico: UNAM.

Guitard, Odette. 1962. Bandung y el despertar de los pueblos coloniales. Buenos Aires: Eudeba.

Jameson, F. (1984). “Periodizing the 60s”. Social Text, N° 9/10. The 60’s without Apology, pp. 178-209.

Grüner, E. (2001) El sitio de la mirada. Secretos de la imagen y silencios del arte. Buenos Aires: Norma.

León Frías, I. (2013). El nuevo cine latinoamericano de los años sesenta. Entre el mito y la modernidad fílmica. Lima: Universidad de Lima.

Mestman, M. (2002) From Algiers to Buenos Aires. The Third World cinema committee (1973-1974). New Cinemas. Journal of Contemporary Film (Londres: Intellect) Vol. 1, nº 1.

Mestman, M. (coord.) (2016). Las rupturas del 68 en el cine de América Latina. Buenos Aires: Akal.

Mosireen (2019). Tríptico de la revolución, en: Downey, Anthony (comp.) (2019). La primavera árabe y el invierno del desencanto. Prácticas artísticas y medios digitales en el norte de África y Oriente Medio. Buenos Aires: Ripio, pp. 50-57.

Resolutions of the Third World Filmmakers Meeting, Algiers, December 5-14, 1973. Fuente: Black Camera, Vol. 2, No. 1 (Invierno 2010), pp. 155-165. Publicado por Indiana University Press.

Schumann, P. (1987). Historia del cine latinoamericano. Buenos Aires: Ed. Legasa.

Seguí, I. (2015). El empoderamiento de los personajes femeninos en el cine de Jorge Sanjinés y el grupo Ukamau (Bolivia, 1966-1971). En: Pagán, E. A. y Pérez Ochando, L. (eds.) Me veo luego existo: mujeres que representan, mujeres representadas. Actas del congreso internacional, Universidad de Valencia. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 439-453.

Solanas, F. y Getino, O. (1969) Hacia un Tercer Cine: Apuntes y experiencias para el desarrollo de un cine de liberación en el tercer mundo. Tricontinental (La Habana) nº 13.

Solanas, F. (2018). La hora de los hornos” abre la ventana de la inquietud. Nodal, Junio 2018.

Srour, H. (1977). L’image de la femme palestinienne. En: Henebelle, G. and Khayati, K. (dirs.): La Palestine et le Cinema. Paris: F100.

Srour, H. (2019) Entrevista en BBC Árabe realizada por Giselle Khoury. “Zaurat Dhofar w-harb Fietnam m’Heiny Srorur” (La revolución de Dhofar y la Guerra de Vietnam con Heiny Srour)

Yaqubi, M. (2016) Off Frame aka Revolution Until Victory. Palestine/France/Qatar.

Published

2025-04-29

How to Cite

Bracco, C. (2025). Relaciones políticas y culturales entre América Latina y el Mundo Árabe a través del Cine del Tercer Mundo. Revista Paginas, 17(44). https://doi.org/10.35305/rp.v17i44.951